Tuesday, July 19, 2011

Rajasthan - Land of many Kings!

Saa fik frk.Dahl rykket ploekkerne op af Delhi's Roskildestoev og nu sidder hun saa i en patchwork handicraft butik/ internet cafe, bare 100km fra graensen til Pakistan i en lille by der hedder Jaisalmer.

Efter 5 overnatninger i Delhi, havde jeg faaet nok af det hektiske storbysliv  og ville egentlig bare gerne videre. Jeg havde foerst taenkt at jeg ville op nord paa og kigge mig omkring, men efter jeg havde laest om, hoert og set billeder fra Rajasthan, blev jeg alligevel lidt nysgerrig paa det og ville koebe en billet til jodhpur ( the blue city) men da der er over 1,1 billion indere i dette land var jeg desvaerre ikke alene om at ville i den retning og fik fortalt af flere forskellige at jeg foerst kunne faa en billet om 5 dage eller mere, hvilket generede mig lidt, da jeg ikke havde lyst til at planlaegge saa mange dage frem ad gangen og bare tage oplevelserne som de kommer.
Jeg fik fat paa en soed mand fra hotellet som saelger ture til Rajasthan og fik lavet en god pris paa en bil med chauffoer, som kunne tage mig rundt i omraadet i mit tempo og under mine primisser... ja ja det er maaske ikke helt saa meget backpacker stil, men en god loesning paa at komme rundt og se hvad jeg vil naar jeg vil.
Der hvor aftalen blev rigtig god var da jeg efter jeg havde betalt, fortalte ham at min ven Goku kommer til Delhi om nogle dage om maaske ogsaa ville joine mig i loebet af de 14 dage jeg havde i Rajashtan. Vi aftalte saa at HVIS han havde lyst til at moede mig, saa skulle han bare kontakte hotellet og saa ville han soerge for at han blev sendt i den retning jeg var, paa deres regning, fed service!

Naa men, inden jeg tjekkede ud af Delhi, skulle jeg jo selvfoelgelig lige opleve en Bollywood klassiker i en lokal biograf i Delhi, og sikke en oplevelse. Jeg havde jo mine forstillinger omkring hvordan det hele ville foregaa og de blev saa godt som indfriet alle sammen. Da jeg kom ind moedte jeg en virkelig nedslidt biograf med gamle roede hullede saeder og virkelig gammelt laered. Filmen jeg saa, var fra 1993, og rullen var saa slidt med sorte strejer og virkelig daarlig kvalitet, men det var jo praecis saadan jeg ville have det....og min ide om indere der pifter og raaber under filmen var heller ikke helt ved siden af, trods der faktisk var ganske lidt indere i den store biograf. Bollywood film er jo kendte for at vaere ganske lange og denne var ikke en undtagelse, 3 timer, men maa indroemme at efter en time, havde jeg faaet den oplevelse jeg oenske og slutningen var ganske forudsigelig, saa jeg listede ud og drak mig en oel paa min sidste aften i Delhi istedet.

Naeste morgen blev jeg hentet af min chaufoer og de sidste 3 dage har naermes gaaet med koersel, for at naa denne foerste interessante by vi er i nu. Vi har selvfoelgelig haft nogle pauser i nogle forskellige byer for at overnatte, nogen knap saa interessante, men ind imellem ogsaa nogle rigtig fine af slagsen. Mandawa som vidst var den foerste by vi overnattede i var en lille by med bare 25.000 indbyggere, sammenlignet med Delhi med 15.000.000, var det som at komme til en lille landsby med smaa fine straeder og gader og virkelig fine gamle bygninger. Det er dog bare lidt aergeligt at de mennesker der bor i denne by er saa afhaengige af os turister, saa det faktisk er ret svaert at gaa i fred og rigtig nyde oejeblikket.

Undervejs til Bikaner, hvor Goku ioevrigt havde valgt at stoede til, spurgte min chauffoer mig om jeg havde lyst til at vi koerte forbi et roedt tempel, det skulle ikke vaere noget specielt udefra, men inden i skulle det vaere meget roedt. Synes egentlig jeg har set templer nok for resten af mine dage, men vi havde god tid og jeg traengte til at faa strukket benene lidt, saa jeg sagde ja og saa holdte vi ind. Chauffoeren blev i bilen og jeg smed skoene, som man nu skal og saa gik jeg ind i templet. Da jeg kommer ind, ser jeg to rotter og fik vidst hvinet lidt hoejt, men som turist saetter jeg mig alligevel lige saa stille ned for at faa et par billeder af dem ha ha. Jeg taenkte foerst om jeg skulle sige noget, men nej, det var de nok vandt til...OG MON IKKE DE VAR!!!!
Da jeg kommer lidt laengere ind i templet gaar det nemlig op for mig at min chauffoer har lidt svaert ved at udtale RAT saa det blev til RED istedet, og det viste sig jo at det vrimlede med de her rotter, de var OVER ALT...og ikke bange for at krydse mine bare taer!!! :(
Jeg naaede lige at tage et par billeder af rotterne og af et par indere der sidder og spiser sammen med de her rotter og saa var jeg den der var skredet igen.
Min Chauffoer......ja han skreg jo naermest af grin da jeg kom loebende mod bilen og endnu mere da jeg fortalte ham at jeg havde hoert red og ikke rat!

Nu er jeg sammen med Goku, og maa indroemme at det er dejligt med hans selskab. Vi var paa Kamel safari igaar 45km fra Jaisalmer ude i fantastisk oerkenomraade, med kaempe sand dunes, og jaa det var da okay, men de der kameler er jo ikke suuuuper hurtige og da denne safari varede i knap 5 timer synes vi nu nok at vi havde proevet at ridde nok paa kameler. Stedet var nok lige rigelig turistet til os, men det var ret cool at sove under aaben himmel den nat, og endnu mere cool at lade Goku ligge og sove til skue for alle de andre turister der sad og spiste morgenmad naeste morgen hi hi :)

Idag har vi gaaet Jaisalmer tynd og set det fantastiske, enorme ford, byen bl.a. er kendt for og jeg har de sidste par dage kaempet lidt med Delhi belly....og uden at uddybe for meget, saa har jeg faaet set en del offentlig toiletter med meget korte mellemrum.... :(
Men snart er jeg klar paa lokal mad igen! :)


Haaber jeg kan oploade flere billeder snart!

1 comment:

  1. hey babe, my scandinavian´s language still very poor, what about putting on a translator tool on your page ?? take a look at my blog, there u can see a very helpful tool for this =)
    Hope u r enjoying India, I really want to know what u r experiencing over there =) xx

    ReplyDelete