Friday, July 15, 2011

Saa er det tid for endnu en blog, og nu har jeg faktisk ogsaa noget at skrive om.
De sidste 4 dage er gaaet med at vende sig til at vaere i Indien, med det mener jeg, trafik kaos, tiggere, stanken af skrald og skidt, pis og ja undskyld mig, men bliver noed til at bruge ordet lort. Vende sig til at blive stalket (det har jo en hel anden betydning her i landet), og vende sig til at alting har 2 priser, de lokale og saa er der den pris de dumme turister nok bider paa. Naa ja, og saa er der lige den varmen!

Nu er det heldigvis ikke foerste gang jeg rejser som backpacker, og mange af de ovenstaaende ting, er selvfoelgelig ikke nye for mig. Tror faktisk at Kina stank mere, og trafikken var det samme kaos som her, og det med at skulle slaa 3/4 af prisen er jeg ogsaa vandt til og ret god til, saa det er bare en af dagens mange udfordringer.

Det der har vaeret mest nyt for mig, er den maade nogle maend stirre paa, de har INGEN filter og kan de komme til det, gaar de saa taet paa, saa de lige kan snitte mig og somme tider roere de direkte paa mig. En af de foerste dage, var der en ung mand som stalket mig i over 1 time og til sidst blev vi noed til at tage en rickshaw for at komme vaek fra ham. Dette var dog et ekstremt tilfaelde det her, og tror ogsaa vedkommende var mentalt skadet, han saa ikke hel god ud, og skulle da ogsaa lige i sidste sekundt inden vi koerte stikke haanden ud efter mit bryst...men saa hidset frk. Dahl sig ogsaa lige op!
Ellers genere det mig ikke at de kigger, da jeg jo ogsaa er lige saa nysgerrig og har taget mig selv i at kigge en del efter nogle specielle typer her og jeg er maaske endda mere ekstrem, nu jeg ogsaa tager billeder af dem (spoerger dog foerst) :)

Marta og jeg har vaeret rundt i Old Delhi, det er nok der der ligger mest skidt paa gaderne og stanken er vaerst og der man faar alle sine forstillinger omkring indiens byer indfriet. Samme dag var vi i en hel anderledes bydel, hvor de rige kan faa styret deres shopping lyst, og alt var simpelthen saa fancy her, saa vi gik fra at foele os som superstars i slummen til foelelsen af at vaere en del af slummen selv.

De fleste kender til min droem om at koere rundt paa en Royal Enfield MC. Men de vil ikke leje en til mig desvaerre (du kan godt toerre det smil af min mor), ihvertfald ikke i New Delhi. De er sikker paa (ud fra mit udseende er jeg sikker paa) at jeg vil slaa mig selv ihjel, og det gaar mig virkelig paa at jeg ikke kan faa min lyst styret, men kryds fingre for mig i nordindien, der er maaske mindre kaos!
Men aahhh det ville vaere saa nice, de er jo saaaaaa fine!!!

Aahh.. jeg kan skrive stolpe op og stolpe ned om hver oplevelse, da bare det at koebe en negleklipper paa et apotek er en oplevelse her, ihvert fald paa det apotek jeg var, da manden der betjenede mig havde en ekstra tommelfinger hvilket fik mig helt op at ringe, har aldrig set noget lignende! Havde dog ikke mit kamera med mig da, saa denne gang er det mig der er stalker, da jeg har vaeret forbi flere gange for at finde ham, havde faktisk en aftale om at moede ham igaar aftes, men han kom ikke, saa nu har jeg en ny aftale senere idag, og jeg glaeder mig.

Tror den eneste bekymring jeg har haft med at skulle til indien, var maden. Ville jeg faa Delhi belly, hvad hvis jeg ikke kunne lide det osv. men jeg har kun haft gode oplevelser med maden, so far, elsker f.eks. deres Paneer Bhurji og Chicken Masala og saa faar jeg drikket en masse thai masala (the) Fik dog en MEGET spicy ret igaar, som var stoppet med chili tror jer, for efter 5 skefulde, kunne jeg spy ild af min mund, det var virkelig ekstremt, saa jeg bestilte noget nyt unden chili og gav min portion til en indisk familie som sad ved siden af mig... hah, det viste sig bare ogsaa at de heller ikke kunne spise det, saa det var ikke kun mig der var en kylling i det tilfaelde her.

Ellers er tiden bl.a. gaaet med at besoege Ghandi museum, Lotus tempel, som sjovt nok ligner en kaempe lotus blomst! (jep Helena, det var virkelig flot), siddet paa loftet af en butik med alverdens instrumenter og hygget mig med underholdning i 1,5 time sammen med en soed mand som kunne spille alle instrumenter de havde, og jeg fik koebt mig et lille mund instrument til min samling derhjemme, overvejer stadig om ikke jeg skal koebe en Sitar ogsaa, som jeg kan dekorere min vaeg med, nu jeg ikke kan spille paa den.

Jeg er nu paa vej ned i en park, som der ioevrigt er en del af ind imellem delhi kaoset, for at spille kort med nogle gamle indiske maend.

Jeg har det godt og foeler mig meget tryk og sikker (naesten som at vaere hjemme) saa ingen grund til bekymring!

Ciao!

1 comment:

  1. spennende å lese, Linda :) Jeg bodde i den gamle delen av Delhi når jeg var der, så jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av alle lukter og folk som stirrer... men det er jo en opplevelse i seg selv :) klem

    ReplyDelete